73

73

مشاوره خانواده و تاثیر آن در زندگی


مشاوره خانواده و تاثیر آن در زندگی

 

 همه ما زندگی را با یک خانواده آغاز می کنیم ، خواه این خانواده از خویشاوندان خونی وتنی باشند ، خواه خانواده ناتنی . خانواده های ما تقریباً در تمام لحظات زندگیمان، از اولین لحظات تا آخرین لحظه ، تأثیر می گذارند.

 

همه ی خانواده ها در طول زندگی تغییرات زیادی را تجربه می کنند و به همین دلیل ، هر از گاهی دچار مشکل در زندگی خانوادگی می شوند.

 

اما دانستن این نکته که هنگامی که خانواده شما با مشکلی روبرو است ، کمک و پشتیبانی در دسترس است،دلگرم کننده است. مشاوره خانواده می تواند به شما کمک کند تا در کنار یکدیگر از لحظات سخت عبور کنید.

 

خانواده بودن یعنی چه؟

 

ما اغلب خانواده ها را مانند افرادی می دانیم که همیشه برای حمایت از یکدیگر در آنجا هستند و در حالی که میتواند اینگونه هم باشد ، اما برای اکثر مردم ، زندگی خانوادگی همیشه عالی نیست. مشکلات همیشه وجود ندارند اما ممکن است هر از چندگاهی مسائلی به وجود بیایند.

 

پویایی خانواده

 

پویایی خانواده ما در طول زندگی ما بطور قابل توجهی تغییر می کند. تولد ، مرگ ، ازدواج ، طلاق ؛ انواع مختلفی از اتفاقاتی هستند که خانواده ها باهم تجربه می کنند. و هر خانواده حتی در فرهنگ خاص خود نیز منحصر به فرد است. هر خانواده اعتقادات و ارزشهای خاص خود را دارد و در درون هر خانواده ای ممکن است در مورد طیف وسیعی از موضوعات اختلاف نظر وجود داشته باشد.

 

عواملی در زندگی ما می توانند روابط خانوادگی ما را تحت تأثیر قرار دهند و به همین ترتیب ، روابط خانوادگی ما می تواند در بقیه زندگی ما تأثیر بگذارد. خانواده های ما بسیاری از استرس ها و فشارهای ناشی از دنیای خارج را جذب می کنند *. مشکلات شخصی می تواند خانواده را تحت فشار قرار دهد ، تا حدی که احساس می کند راهی روشن برای پیشرفت وجود ندارد. در مواقع دیگر ، تغییرات در خانواده اعضای دیگر را گیج ، عصبانی یا آسیب دیده میکند.

 

عشق ، کینه ، وفاداری و خیانت های موجود در زندگی خانوادگی می تواند تأثیرات روانی و عاطفی پایداری داشته باشد. چه نزدیک بمانیم و چه از هم جدا شویم ، رابطه ای که با والدین ، خواهر و برادرها و سایر اعضای خانواده داریم می تواند مانند هر تجربه دیگری شکل بگیرد و ما را آگاه کند. این موضوع  می تواند ما را تعریف کند یا پیشنهادهای همیشگی را در مورد اینکه چه کسی باید باشیم ترک کند.

 

بخصوص در دوران کودکی ، ما وقت زیادی را با خانواده خود می گذرانیم و این افراد بدون شک در آنچه ما را می سازد تأثیر می گذارند. ما انتظارات خود را از دیگران ، مهارت های ارتباطی ، نگرش به زندگی و همچنین بسیاری از صفات دیگر را در خانواده های خود بدست می آوریم و می آموزیم و این نتیجه تأثیری است که زندگی خانوادگی ما بر ما می گذارد . اما مسئله ی مهم این است که مشکلات زندگی خانوادگی را حل کنید تا از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

 

مشکلات خانوادگی چیست؟

 

خانواده ها می توانند منبع حمایت ، تشویق و عشق باشند اما گاهی اوقات روابط درون خانواده ها تحت فشار قرار می گیرد. شاید شما والدینی باشید که نگران رفتار فرزندتان باشد  یا اینکه چگونه طلاق می تواند بر خانواده شما تأثیر بگذارد. شما ممکن است بخشی از یک خانواده ناتنی باشید و برای تنظیم نیاز به کمک داشته باشید ، یا ممکن است با پدر و مادر یا خواهر و برادر بحث کنید و برای برقراری ارتباط با یکدیگر به پشتیبانی نیاز داشته باشید.

 

هر خانواده ای متفاوت است اما بسیاری از خانواده ها با موضوعات مشابهی روبرو هستند. مشکلاتی که ممکن است یک خانواده با آن روبرو شود عبارتند از:

 

اخلال در نتیجه جدایی یا طلاق.

 

مشکلاتی درشروع زندگی جدید

 

مشکلات مالی مانند بدهی

 

تغییر در ساختار خانواده مثل سوگ و بیماری.

 

رفتار مشکلی با نوجوانان یا کودکان بزرگتر.

 

جوانان در حال ترک خانه.

 

بارداری ناخواسته.

 

لازم به یادآوری است که ممکن است تعدادی از مسائل باعث مشکلات خانوادگی شده باشد ، و ممکن است "رفع" هیچ یک از مسائل نباشد. آنچه می توانیم انجام دهیم این است که نگرش خود را با آنچه اتفاق می افتد تنظیم کنیم و سعی کنیم راه حل هایی برای حل مشکلات پیدا کنیم.

 

مسائل مربوط به والدین

 

والدین غالباً به دنبال مشاورخانواده هستند زیرا با کودکی که خشم عاطفی زیادی از خود نشان می دهد دست و پنجه نرم می کنند. برای کودکان خردسال ، احساس غم و اندوه ، ناامیدی ، گیجی و عصبانیت می تواند احساس طاقت فرسایی باشد.

 

اگر رفتار فرزند شما تغییر کرده است ، در زندگی او اتفاق دیگری رخ داده!!

 

 آیا چیزی باعث پریشانی او شده است؟ شرایطی مانند خانه نشینی ، طلاق ، زورگویی و سوگواری می تواند کودک را بسیار تحت تأثیر قرار دهد و وقتی او نمی داند چگونه کنار بیاید ، استرس ایجاد می شود.

 

مهم است به یاد داشته باشیم که کودکان ما بیشتر از هر زمان دیگری به مرزها احتیاج دارند! مقررات منع رفت و آمد ، ورود به سیستم ، پاسخگویی ، همه اینها در نشان دادن ارزش دادن به جوانان ما بسیار مهم هستند و دلیل اینکه ما می خواهیم آنها را در یک ساعت خاص به خانه برسانیم این است که آنها را دوست داریم و به آنها اهمیت می دهیم.

 

به ویژه هنگامی که کودکان بزرگتر می شوند و سال نوجوانی خود را آغاز می کنند ، مشکلات بیشتری ممکن است ایجاد شود. و با توجه به اینکه 75? از بیماری های روانی تا 25 سالگی ایجاد می شود ، حمایت از سلامت روان جوانان هنگام ورود به دوره بلوغ - دوره اوج تغییر در زندگی آنها - می تواند جهان را در سلامتی طولانی مدت آنها تغییر دهد.

 

درباره مسائل مربوط به کودکان و چگونه صحبت کردن با یک کودک  بیشتر مطالعه کنید . مطالعه و مشاوره میتواند به شما کمک کند از این لحظات سخت با موفقیت عبور کنید.

 

سالخوردگی والدین

 

هرچه والدین پیر می شوند ، روابط به سمت تبدیل شدن به سرپرست آنها و احساس مسئولیت درمورد وضعیت خوبشان تغییر می کند. بسته به شرایط ، ممکن است با معضلات متعددی در رابطه با امور مالی و مراقبت های بهداشتی روبرو شوید ، که می تواند بر احساس خوب شما تأثیر بگذارد.

 

نیاز به تصمیم گیری های دشوار می تواند باعث درگیری بین خواهر و برادر شود و این امر می تواند بر سایر اعضای خانواده مانند شریک زندگی یا فرزندان شما تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است خودتان را پیدا کنید که در مورد مرگ و میر و نگرش خود به مرگ سوال می کنید.

 

اگر می بینید که با سوالاتی از این دست روبرو هستید ، درمان وجودی می تواند یک فضای باز و بدون قضاوت را برای بررسی این چالش ها فراهم کند.

 

غلبه بر مسائل به عنوان یک خانواده

 

گاهی اوقات ممکن است دشوار باشد ، به ویژه اگر روابط در خانواده تیره و تار باشد. اگرچه دشوار است ، اما صحبت کردن در مورد این موضوعات با کسی که به او اعتماد دارید مثل  شریک زندگی ، یکی از اعضای خانواده یا یک دوست نزدیک میتواند مفید باشد. صحبت در مورد چالش هایی که به عنوان یک خانواده با آن روبرو هستید می تواند به شما امکان درک و حل مشکلات را بدهد.

 

در برخی موارد ، جستجوی کمک حرفه ای می تواند مفید باشد. چند هفته یا چند ماه به طور منظم با یک مشاور صحبت کنید تا درک جامع تری از آنچه احساس می کنید و از کجا ناشی می شود ، کسب کنید.

 

مشاوره خانواده چیست؟

 

مشاوره خانواده که به آن سیستمی درمانی نیز گفته می شود ، روشی است که برای حل مشکلات ، با خانواده ها تشویق به مکالمه و برقراری ارتباط بهتر با یکدیگر می شود. موضوعاتی که ممکن است مورد کاوش قرار بگیرند ممکن است به یک حادثه یا یک الگوی رفتاری مکرر مربوط باشند.

 

مشاوره و درمان خانواده معمولاً با رفتار درمانی شناختی ، درمانی سیستمیک و متمرکز بر راه حل کار می کنند تا از نزدیک به افکار همه اعضای خانواده نگاهی بیندازند. هدف این است که به جای کاوش در ریشه مشکلات ، مشکلات را روشن کنیم و سپس بر راه حل ها تمرکز کنیم. این کار می تواند به خودبازتابی برای افراد کمک کند و باعث افزایش آگاهی از مرحله خانواده آنها در چرخه زندگی  شود.

 

مشاوره خانواده انعطاف پذیر است زیرا هر خانواده ای منحصر به فرد است. هدف کمک به خانواده ها برای ایجاد روابط مستحکم تر است ، اما این برای خانواده های مختلف معنای مختلفی خواهد داشت ، زیرا همه ما چالش های منحصر به فردی داریم. در نهایت ، هدف این است که خانواده ها از کنار هم بودن لذت ببرند و به صورت تیمی با چالش های زندگی روبرو شوند.

 

یک مشاور خانواده برای ایجاد بستری عاری از سرزنش ، همیشه بی طرف است. این به اعضای اجازه می دهد تا مشکل را کشف کنند و سپس نگرانی های خود را درباره توانایی تغییر خانواده بیان کنند.

 

مشاوره خانواده چگونه کار می کند؟

 

مشاور شما نظرات و افکار اعضای خانواده را از طرح سوالات ، عمدتا در مورد اختلافات موجود در افراد ، جمع آوری می کند. سپس از اعضای خانواده دعوت می شود تا در مورد سوالات پاسخ داده شده توسط سایر اعضا و رفتارها و فرضیات خود ، ناظر نیز باشند. یک مشاور خانواده آموزش دیده فرصتی را برای تفکر و تأمل در مورد وضعیت فعلی به گروه پیشنهاد می دهد تا بتواند به سمت راهی بهتر برای با هم بودن حرکت کند.

 

ارزیابی می تواند به دلیل ماهیت های مختلف پویایی خانواده دشوار باشد . تعریف اینکه مشکل در کجاست برای هر یک از اعضای خانواده معنای متفاوتی دارد. ممکن است یک نفر سرزنش شود و آنها نیز به نوبه خود ممکن است شخص دیگری را سرزنش کنند. اگر این مسئله گیر کند ، این دو عضو ممکن است برای چند جلسه با هم کار کنند.

 

مجموعه روابط متقابل درون خانواده در این نوع مشاوره نقش اساسی دارد. تدارکات لازم برای مشارکت همه اعضا در مشاوره می تواند مشکلاتی ایجاد کند ، اما می تواند وسیله ای راضی کننده و پاداش آور برای ایجاد یک روش جدید و سالم برای برقراری ارتباط باشد.

 

همه اعضا مجبور نیستند در هر جلسه شرکت کنند. مشاوره زوجین ، جوانان یا مشاوره فردی ممکن است دنبال شود و خانواده بعداً برای بحث درمورد تغییرات ملاقات کنند.

 

مشاوره چگونه می تواند به خانواده من کمک کند؟

 

مشاوره می تواند به ایجاد وقایعی منجر شود که خانواده به کمک نیاز دارند. اینها ممکن است شامل وقایع زندگی ، انتقال یا الگوهای تکراری باشد. مشکلات خانوادگی ممکن است برای نشان دادن تاریخچه و پیشرفت آنها ترسیم شود و به اعضا اجازه دهد در مورد مشکلات و چگونگی بروز آنها وضوح بیشتری داشته باشند و سرزنش را کاهش دهند.

 

همچنین باید فرصتی برای تعریف روابط وجود داشته باشد که این کار می تواند به آگاهی و بینش بیشتر منجر شود تا هرگونه تغییر لازم ایجاد شود. همچنین می تواند فرصتی را برای دیدن توانایی ها و دشواری های موجود در گروه خانواده برای مقابله با مشکلات و تغییر و نحوه استفاده از آنها فراهم کند.

 

مشاوره ممکن است الگوی جدیدی را برای در کنار هم بودن بعد از فروپاشی ازدواج یا ازدواج مجدد روشن کند. ؛ همچنین می تواند به پردازش احساس طرد شدن یا درک نشدن توسط خانواده و رفتارهای مخرب کمک کند. ممکن است ارتباطات برای اولین بار ترمیم یا برقرار شود و اعضای خانواده برای مدیریت تغییرات احساس حمایت و تشویق کنند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاورین مرکز  مشاوره روانشناسی گپچه با ما در تماس باشید.

 

منبع: گپچه، مرکز مشاوره آنلاین