73

73

افتادگی پلک چیست؟ انواع روش های درمان آن


افتادگی پلک چیست؟ انواع روش های درمان آن

 

افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک یا پتوز عارضه‌ای است که در پلک‌های فوقانی اتفاق می‌افتد و در آن، یک بخش یا تمام پلک دچار شل‌شدگی و افتادگی می‌شود. پتوز ممکن است بر اثر عواملی مانند ژنتیک، افزایش سن، اختلالات بدنی، حادثه‌ و… ایجاد ‌شود. این عارضه بسته به‌ شدت افتادگی پوست پلک‌های فوقانی، می‌تواند باعث کاهش دید فرد شود. افتادگی چشم ممکن است زودگذر یا دائمی باشد. در برخی موارد این بیماری به‌طورطبیعی و گاهی نیز با مداخله پزشک، برطرف می‌شود.

 

علت افتادگی پلک چشم

شایع‌تریع علت افتادن پلک، به نازک شدن پلک‌ها بازمی‌گردد که با افزایش سن بروز می‌کند. البته این عارضه به سن خاصی اختصاص ندارد و ممکن است در هر سنی و به‌دلایل گوناگون اتفاق بیفتد.

افتادن پلک ممکن است در بدو تولد اتفاق بیفتد که به پتوز مادرزادی معروف است یا بعدها در طول زندگی ایجاد شود که به آن پتوز اکتسابی می‌گویند.

 

پیشگیری از پتوز پلک

برای پیشگیری از افتادگی پلک در صورتی که مادرزادی نباشد، می‌توان تغذیه مناسب و ورزش‌های چشمی در این زمینه پیشنهاد داد. به‌طور کلی، برای پیشگیری از افتادن پلک‌ها باید به توصیه‌های زیر عمل کرد:

خودداری از خوردن غذاهایی که پف چشم را تشدید می‌کنند، مانند غذاهای چرب و پرنمک

پرهیز از قرار گرفتن مستقیم زیر نور آفتاب

استفاده همیشگی از عینک آفتابی، کلاه لبه‌دار و کرم ضدآفتاب

انجام ورزش‌های چشم در طول روز و به‌طور مداوم

پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی مانند لامپ، نور تلویزیون و…( نور مصنوعی سبب آسیب به چشم و پلک و در نتیجه پیری زودرس چشم می‌شود.)

 

نشانه های افتادگی پلک

بارزترین نشانه‌ پتوز، افتادگی پلک روی چشم‌هاست. سایر علائم این عارضه عبارتند از:

درد خفیف در چشم‌‌ها

خشکی بیش از حد چشم‌ها

خیس شدن چشم‌ها

خستگی چشم‌ها

کشیدن سر به عقب برای دیدن از زیر پلک‌ها

بالا کشیدن ابروها برای دید بهتر چشم‌ها

 

درمان افتادگی پلک در طب سنتی

 

درمان افتادگی پلک دکتر خیراندیش

افتادگی چشم و پف زیر آن، از نظر دکتر خیراندیش ناشی از افزایش بلغم در چشم‌هاست. ایشان برای درمان افتادگی پلک در طب سنتی روش‌های زیر را  بیان می‌کنند:

روغن مالی ملاج سر با روغن سیاه‌دانه

استفاده از تاج نمکی: در این روش، داخل کیسه پارچه‌ای، نمک دریا ریخته شده و شب‌ها به مدت یک تا دو ساعت روی سر فرد گذاشته می‌شود.

ترک یا کاهش جدی مصرف خوراکی‌هایی که طبع سرد دارند.( به‌ویژه در شب)

مصرف ارده همراه با شیره انگور هفته‌ای ? بار در وعده صبحانه.

 

درمان افتادگی پلک استاد تبریزیان

از نظر استاد تبریزیان نیز غلبه بلغم موجب شل شدن گوشت و پوست بدن انسان می‌شود که یکی از علل پتوز پلک نیز به‌شمار می‌رود؛ از این‌رو درمان افتادگی پلک در طب سنتی از منظر ایشان بدین صورت است:

 

 بلغم‌زدایی

 مصرف خوراکی‌هایی که سبب بلغم‌زدایی می‌شوند. ایشان بلغم را علت پیری و پژمرده شدن بدن و سستی و ضعف قوای بدن می‌دانند.

 

درمان افتادگی پلک با زالو در طب سنتی

یکی از روش‌های توصیه‌شده برای درمان افتادگی پلک در طب سنتی، زالودرمانی است که بهتر است در مراکز معتبر و توسط متخصصان این امر انجام شود. البته اثربخشی این روش به‌طور کامل تایید نشده است. قبل از انجام آن باید حتما به پزشک طب سنتی مراجعه و شرایط بیمار بررسی شود.

 

مراحل روش طب سوزنی برای درمان پتوز پلک

در طب سوزنی برای درمان این عارضه ابتدا پزشک با دقت بالا، قسمتی را با توجه به مشکل فرد انتخاب می‌کند، سپس آن منطقه را با محلول الکلی ضدعفونی کرده و سوزن‌های بسیار نازکی را به نقاط خاصی از پوست اطراف چشم فرو می‌کند.

فرو بردن این سوزن‌ها، احساس سوزش خفیفی در پوست ایجاد می‌کند. ممکن است پزشک برای تحریک بافت زیرپوستی، حرکت‌های ملایمی به سوزن بدهد. سوزن‌ها بین 5 تا 30 دقیقه در پوست باقی می‌مانند و سپس خارج می‌شوند.

عوارض طب سوزنی پلک

مطالعات متعددی روی عوارض درمان طب سوزنی انجام شده است. عوارض شایع این روش درمانی شامل درد ناشی از فرو رفتن سوزن، خونریزی و کبودی است. عوارضی مثل از حال رفتن و سنکوپ کمتر شایع هستند. عوارض شدیدتر مانند عفونت‌(از قبیل هپاتیت ب) و آسیب به چشم در اثر فرو رفتن سوزن نیز با شیوع کمتر گزارش شده است.

مزایای طب سوزنی در درمان افتادگی پلک چشم

 

این روش نسبتا ایمن است.

عوارض جانبی کمی دارد.

همراه با سایر درمان‌ها قابل انجام است.

درد، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد.

روی میگرن یا سردردهای تنشی نیز اثر خوبی می‌گذارد.

علاوه بر افتادگی پلک روی انواع مشکلات چشم یا سایر بیماری‌های عمومی بدن مؤثر است.

 

رفع افتادگی پلک با ماساژ

علاوه بر درمان افتادگی پلک با ورزش درمان افتادگی پلک با ماساژ نیز یکی از راه‌های موثر در از از بین بردن این عارضه است، زیرا با انجام آن جریان خون در زیر پوست بهتر شده و باعث افزایش حالت ارتجاعی پوست و لیفت شدن آن می‌شود. تکرار و استمرار در انجام حرکات در دیدن هرچه بهتر و زودتر نتیجه، تاثیر دارد.

 

تکنیک شماره برای درمان افتادگی پلک با ماساژ

فرد باید نوک انگشتان را دقیقا زیر ابروها قرار دهد.

سپس پوست را کمی به سمت بالا ببرد و انگشتان را به سمت چپ و راست حرکت دهد.

این حرکت را باید تا ده بار تکرار کند.

 

تکنیک شماره دو برای درمان افتادگی پلک با ماساژ

در این روش فرد برای رفع افتادگی پلک با ماساژ باید ابرو را بین انگشت اشاره و شست خود گرفته و با فشار انگشتان آن را به ملایمت به سمت پایین و سپس به سمت بالا بچرخاند.

این حرکت را در کل طول ابروی خود تکرار کند

منبع :  زیبا کلیک .

 

https://v.gd/fjihHD

https://cutt.ly/YHKizwk

https://mub.me/8Hf

 

    http://s.ecmaps.de/r_lbd